*Kaupallinen yhteistyö: NAMS tomaatit

Tiesitkö, että tomaatti on alunperin lähtöisin Perusta? Sieltä se tuotiin Espanjaan ja pitkään euroopassa luultiin tomaatin olevan myrkyllinen, eikä sitä käytetty ruoanlaitossa vaan pidettiin koristekasvina. Nykyään tomaattilajikkeita on hurjasti erilaisia ja reseptejä vasta onkin.

Kävin kesällä vierailulla NAMS tomaattitilalla ja siitä lähtien olen kiinnittänyt entistä enemmän huomiota tomaattien laatuun. Ilokseni olen tässä syksyn mittaan saanut tehdä yhteistyössä NAMSin kanssa monta hyvää reseptiä kypsistä ja maukkaista suomalaisista tomaateista, joista tässä alla muutama otos:
Tomaattikeitto
Mehustettu tomaatti ja rucola pesto
Tomaattihillo
Mexicolaisia Tacoja
Kasvislasagne

Nams tomaatti

Kypsänä poimittujen ja vielä vähän raakana poimittujen tomaattien mauissa on huomattava ero. NAMS tutki hiljattain tomaattien ravintosisältöä verrattuna muihin Suomessa myytäviin tomaatteihin, tarkoituksena selvittää, onko eri kypsyysasteissa pomituissa tomaateissa eroa ravintoarvollisestikin. MetropoliLabin tuloksista otin ylös omaan silmääni pistävimmät seikat.

Kypsänä poimitussa tomaatissa on lähes kaksi kertaa enemmän C-vitamiinia ja lykopeenia kuin muissa testin verrokeissa. Lykopeeni on karotenoidi, jonka ansiota on mm. tomaatin punainen väri. Lykopeenilla on lisäksi havaittu useita terveyshyötyjä ja se ehkäisee mm. syövältä sekä sydän- ja verisuonitaudeilta. Tavallaan on ihan loogista, että kypsässä hedelmässä on enemmän ravinteita kuin raa-assa, mutta nyt voisi vetää sellaisen johtopäätöksen, että maun lisäksi myös terveyden kannalta olisi edullista käyttää ruoanlaitossa kypsänä poimittuja tomaatteja.

Tässä alla vielä kuva tutkimustuloksista. Verrokeista D on kypsä NAMS tomaatti ja loput eli A, B ja C ovat muita suomalaisilla markkinoilla olevia tomaatteja.

Voisi olla hienoa, jos joku tutkisi vaikkapa uuden perunan, naatillisen kesäporkkanan ja vaikka värikkään salaatin ravintoarvon verrattuna kaupan valikoimaan talvella. Parhaiten kaupan hyllylle soveltuva tuote eli parhaiten säilyvä, optimaalisen muotoinen ja hajuton ei siis ole paras maullisesti tai ravinteellisesti.

Kypsät tomaatit kannattaa säilyttää huoneenlämmössä, jolloin niiden maku jopa paranee. Lykopeenin imeytymisen kannalta sanotaan, että tomaatit kannattaisi kuumentaa, mutta en sitten tiedä, miten käy C-vitamiinin. Niin tai näin, itse syön tomaatteja sekä raakana että erilaisissa kypsennetyissä ruoissa.

Nams tomaatti

Share:

Vastaa


Looking for Something?