Uskallan väittää, että se, joka sanoo puuroa tylsäksi aamupalaksi, on todellakin väärässä. Toki, jos syö puuroa vain sellaisenaan, on näky aika harmaa. Mutta voinokareella, marjoilla, mausteilla, hedelmäviipaleilla, pähkinöillä, hunajalla tai millä tahansa mielialaan sopivalla lisukkeella puuro muuttu ankeasta vellistä ruhtinaalliseksi luomukseksi. Puuron pääraaka-ainetta ja valmistustapaakin voi vaihdella lähes jokaiselle viikonpäivälle.

Perinteisen keitetyn puuron lisäksi hyviä vaihtoehtoja ovat tuorepuurot ja uunipuurot. Uunipuuroa voi tehdä eri viljoista, mutta tällä kertaa käytin ohraa.

Uuniohrapuuro2

Uuniohrapuuro

Tarvitset:
0,5dl ohrasuurimoita
3dl täysmaitoa
1rkl voita
ripaus suolaa

Valmista näin:
Uuniorhapuuro valmistuu parhaiten pienessä kannellisessa uuninkestävässä astiassa tai padassa. Laita kaikki ainekset pataan ja lisää vettä tai maitoa kunnes pata täyttyy kokonaan. Laita kansi päälle ja uuniin, kypsennä 120-150 asteessa 2-3 tuntia ja laita sitten uuni pois päältä. Anna uuniin jäähtyä täysin ennen kuin nostat puuron pois uunista.

Tarjoile uunipuuro joko kädenlämpöisenä tai kylmänä esimerkiksi hillon kera. Tästä annoksesta riittää hyvin kahdelle syöjälle.

Uuniohrapuuron vahvuuksiin kuuluu edullisuus ja helppous. Puuroa voi tehdä kerralla isommankin padallisen, josta riittää hyvin useammaksi päiväksi. Puuron voi tehdä paremman puutteessa myös veteen tai vegaanisena esimerkiksi kookosmaitoon. Omasta mielestäni kookosmaitoon tehtynä puurosta tulee vieläkin herkkullisempaa ja silloin se on jälkiruoka enemmän kuin aamupala.

Uuniohrapuuro1   Uuniohrapuuro4

Share:

Vastaa


Looking for Something?