Keittiössämme valmistuu usein viikonloppuisin suurempi satsi tuorepuuroja tulevaa viikkoa varten. En voi tarpeeksi kehua, kuinka paljon helpompaa ne arjen ruokailuista tekevät! Tuorepuuro pelastaa arkiaamun tai välipalahetken. Sen voi ottaa mukaan jos tietää, että päivästä on tulossa kiireinen, ja tehdä tarvittaessa hyvissä ajoin etukäteen jääkaappiin odottamaan. On niitä tehty leffaevääksikin muutaman kerran.

Parasta on kuitenkin se, että puuroja voi varioida loputtomiin. Olen kokeilujen kautta löytänyt muutaman kikan, joilla tuorepuuroihin saa vaihtelevuutta tinkimättä mausta tai terveellisyydestä. Jos siis kaipaat päivitystä perinteiseen puuroosi tai uusia ideoita tuorepuurolle, niin tässä vinkkini:

Appelsiinivesi, vihreä tee, yrttiteet
Yleensä tuorepuuron pohjana on maitotuotteet; maito, jugurtti tai rahka. En välttele maitotuotteita ja saatan käyttää tuorepuurossa paksumpaa täysrasvaista jugurttia tai tehdä sen itse. Välillä kaipaan kuitenkin vaihtelua, ja silloin käytän nesteenä tuorepuurossa makuvesiä, teetä tai haudukkeita. Aiemman postaukseni appelsiinivedestä löydät täältä. Maidoton tuorepuuro säilyy myös pidempään parempana ja tarkenee tovin repussakin ilman kylmäsäilytystä.

Chiasiemenet ja pellavansiemenet
Tuorepuurossa pitää olla joku osa, joka imee nestettä itseensä ja turpoaa puuromaiseksi massaksi. Erilaiset puurohiutaleet sopivat tähän tarkoitukseen hyvin. (Jos sinulla ei ole aikaa turvottaa puuroa useita tunteja, käytä pikakaurahiutaleita. Ne turpoavat parissakymmenessä minuutissa.) Täysin viljattoman tuorepuuron saa kuitenkin korvaamalla hiutaleet esimerkiksi chiasiemenillä. Ne muodostavat yhdessä nesteen kanssa lusikoitavan hyytelön. Toinen siemen, joka toimii samalla tavalla on pellavansiemen. Ne ovat huomattavasti chiasiemeniä edullisempia, joten korvaan niillä usein chiasiemenet osin tai kokonaan. Kannattaa kuitenkin muistaa, että pellavansiemeniä ei tule syödä suuria määriä usein.

Marjat ja hedelmät
Kesäaikaan kannattaa ehdottomasti hyödyntää Suomen luonnon antimia: mustikoita, puolukoita, mansikoita ja muita marjoja. Talvella käytän niitä pakastettuna. Puuron joukkoon pilkon myös vaihdellen eri hedelmiä. Tällä hetkellä onkin sopivasti eksoottisten hedelmien kausi ja kaupasta voi bongata edullisesti esimerkiksi mangoja, ananaksia, granaattiomenoita ja sitrushedelmiä.

Pähkinät ja siemenet
Tuorepuurossa pitää mielestäni olla myös jotain rapeaa ja pureskeltavaa. Pähkinät sopivat siihen tarkoitukseen hyvin ja samalla lisäävät puuron ruokaisuutta, varsinkin jos teet sen viljattomana ja maidottomana. Siemenet ovat myös hyvä (ja usein edullisempi) vaihtoehto pähkinöille. Itse käytän esimerkiksi auringonkukan- ja kurpitsansiemeniä. Hampunsiemenet ovat vähän tyyriimpiä mutta todella rapsakoita.

Kuivahedelmät
Jos kaipaat tuorepuuroon lisää makeutta, kokeile hunajan sijaan vaihteeksi kuivahedelmiä, kuten taateleita tai rusinoita.

Mausteet
Ehkäpä helpoin tapa varioida puuron makua, on käyttää eri mausteita. Kokeile viimeiseksi silaukseksi tuorepuuroon vaikkapa sitrushedelmien kuorta raastettuna, fenkolinsiemeniä, kardemummaa, tähtianista, kanelia tai kaakaota.

arkiruokaa_06012016_6

Kerro toki, mitä tykkäsit, jos innostuit kokeilemaan puurovinkkejäni!

1 Comment

Vastaa


Looking for Something?