Tänään on hieman erilainen blogipostaus kyseessä. Seuraan ravintola-alan trendejä ja tapahtumia tiivisti omasta kiinnostuksestani johtuen ja kun bongaan jotain hyödyllistä, jaan tiedon mielelläni muillekin. Tämän kertainen vinkki saattaa kiinnostaa erityisesti ravintoloitsijoita, joilla on haasteita kannattavuuden kanssa.

Jotta ruokatuote saataisiin kannattavammaksi ilman tason heikentymistä, tulisi pohtia, minkä hintaisia aineksia käytetään ja löytyykö toiselta valmistajalta samaa edullisemmin. Esimerkiksi, jos lounasravintolassa on lounashintaan tarjolla ilmakuivattuun kinkkuun käärittyä broileria, tarvitseeko ilmakuivatun kinkun olla Parmasta vai kävisikö siihen edullisempi tuote.

Jos kuitenkin kinkun täytyy olla Parmasta, pitäisi silloin saada hyvin neuvoteltu hinta, jotta annoksesta jäisi jotakin käteen. Vaikka kuulostaa hyvin yksinkertaiselta, ei sisäänostojen merkitystä tulisi koskaan vähätellä.

Raaka-aineiden valintaan vaikuttaa toki moni muukin seikka, hinnan lisäksi. Lautaselle ei kannata laittaa mitään, mikä ei tuota asiakkaalle lisäarvoa. Vaikka jokin spesiaali raaka-aine tai erityistä käsityötä vaativa annos olisi upeaa saada listalle, jos se ei kuulu konseptiin ja tuota asiakkaalle merkittävästi lisää arvoa, on vaiva ollut turhaa.

Jos taas maksat 10 % enemmän raaka-aineista, kuin kilpailijasi, on silloin ravintolallasi todennäköisesti huomattavasti enemmän haasteita tuottaa elämyksellinen tuote sopivaan hintaan.

Ravintolaryhmä

Katselin PRO-gaalassa palkittuja ja silmääni osui Ravintolaryhmä -niminen yritys. Kyseessä on ravintoloiden kannattavaa toimintaa edesauttava yritys, jonka avulla pienemmät toimijat saavat isomman ostajan edut. Kun joku hoitaa ostot isommassa kaavassa, tulee teollisuudesta joitain prosentteja hyvitystä ja lopullinen hinta on aina astetta edullisempi.

ravintola ryhmä

ravintolan kannattavuus

Mitä tämä maksaa?
Ei maksa mitään eikä sitouta mihinkään. Tämän järjestelmän ja kokonaisuuden loi ravintola-alalla oleva henkilö, joka tietää miten asiat toimivat. Homma toimii niin, että useampi ravintola ostaa kimpassa tavaraa, jolloin paljousalennus näkyy jo merkittävästi.

Miten järjestelmä toimii? 
Ostat tavaraa niinkuin normaaleissa rutiineissa tukusta.
Lisää itse aiheesta kannattaa toki kysyä suoraan itse yrittäjältä.

Ravintolaryhmä 

Huom. Tätä postausta ei ole toteutettu yhteistyössä Ravintolaryhmän kanssa. Haluan yksinkertaisesti vinkata aiheesta, jos siitä vaikka olisi jollekin hyötyä 🙂

ravintolaryhmä

Share:

Vastaa


Looking for Something?