Puffattu hirssi

Rapeat puffatut viljat tuovat kivaa rakennetta jogurtin, jäätelön tai vaikka smoothien joukkoon. Kaupassa myydään puffattua riisiä, amaranttia, kvinoaa, hirssiä ja vaikka mitä, mutta hinnat ovat varsinkin erikoisempien viljojen osalta huikeita. Löysin viime kesänä Puolasta edullista puffattu amaranttia, ja toin kotiin tuliaisiksi muutaman paketin. Ne kylläkin tuli syötyä nopeasti ja jäin hieman kaipaamaan näitä rapeita pikkupalleroita.

Onneksi hirssiä (tai amaranttiakin) voi puffata itse kotonakin. Prosessi ei ole edes mitenkään monimutkainen tai vaikea, mutta vaatii vain hieman malttia ja tarkkuuta, sillä hirssi voi palaa pannulla helposti.

Hirssiä kannattaa pitää silmällä myös terveellisyyttä ajatellen. Hirssissä on runsaasti rautaa sekä magnesiumia ja 100 grammassa kypsää hirssiä on noin 11 grammaa proteiinia. Kokeile hirssiä siis sellaisenaan keitettynä lisäkkkeenä mille tahansa ruualle.

Hirssisuurimoita pitäisi löytyä hyvin varustetuista kaupoista ja joskus se sijaitsee gluteenittomien tuotteiden hyllyssä.

Rapea puffattu hirssi

Tarvitset:
1 dl hirssisuurimoita* (Euro-east)
3 dl vettä
2 rkl öljyä

Valmista näin:
Laita hirssisuurimot likoamaan yöksi veteen. Siivilöi liotettu hirssi ja jätä valumaan toviksi.

Kuumenna pannulla öljyä ja lisää hirssi pannulle. Kun hirssi paistuu siitä voi kuulua raksumista, älä siis huolestu. Nosta sitten rapeaksi paistunut hirssi pannulta lautaselle jäähtymään. Siirrä puffattu hirssi vasta täysin jäähtyneenä säilytysastiaan.

Tämä jälkiruoka koostui punaherukoista, aidosta vaniljajäätelöstä ja puffatusta hirssistä. Videolla tosin tarjoan pufattua hirssiä semmoisenaan persikkajäätelön seurana.

Aikaisemmin olen myös puffannut kvinoaa.

*Tuote saatu blogin kautta

 hirssi terveellistä

hirssi gluteenitonta

Share:

Vastaa


Looking for Something?