Eväsrasia | Parsakaali, bataatti ja riisipallot

Kevään edetessä myös evääni keventyvät ja vihertyvät. Tässä eväässä hyödynnän aiemman päivän ruoasta ylijäänyttä kypsää riisiä. Pyörittelin riisiin vähän makuja ja kääräisin palloiksi pinaatinlehden sisään. Eväsrasian ruokaisa osa on tämän hetken satokausiherkku, bataatti. Raikkaan vihreä parsakaali tuo taas lisää rapeutta ja rakennetta eväsannokseen. Parsakaalin väri muuttuu kirkkaan vihreäksi lyhyessä ryöppäyksessä, mutta makua ei ehdi karkaamaan veteen. Pinaattikin säilyttää värinsä paremmin ryöppäämisen jälkeen, ja siksi tykkään käyttää sitä eväissäni usein.

Maullisesti yritin pitää tämän evään melko yksinkertaisena, mutta omia suosikkimausteitaan voi halutessaan lisätä annokseen, jos kaipaa voimakkaampia makuja. Eväsrasian pohjalle voi lisätä myös nokareen maapähkinävoita tuomaan rasvaisuutta ja pähkinäistä makua.

riisipallot2

Värikäs evärasia

Tarvitset:
1/2 parsakaali
1/2 bataatti
3 isoa pinaatin lehteä
kypsää riisiä (tai vaikkapa ohraa, kvinoaa tms.)
1rkl makeaa soijaa
1tl seesamöljyä
suolaa

Valmista näin:
Ryöppää parsakaalit ja pinaatit kiehuvassa vedessä ja huuhtele välittömästi kylmällä vedellä.

Leikkaa bataatti viipaleiksi. Aseta viipaleet rasvatulle, uunikestävälle pannulle ja paahda uunissa 200 asteessa noin 20 minuuttia. Voit käyttää pannun sijaan toki myös uunipeltiä.

Sekoita kypsään riisiin makea soija ja seesamöljy. Pyörittele riisistä pieniä palloja ja kääri ne ryöpättyihin pinaatinlehtiin. Ripottele suolaa bataatteihin, parsakaaliin ja asettele eväsrasiaan. Aseta kaikki tiiviisti, jotta rasian heiluessa ruoka ei mene mössöksi.

parsakaali

Share:

Vastaa